+31(0)342-421333 info@baulds.nl

In de vorige blog hebben we geschreven over de herpositionering van Gepro. Daarbij is ons rechterhelft op een creatieve manier gestimuleerd en is nagedacht om onze kernwaarden kort en krachtig te formuleren. Maar we hebben ook nagedacht over de identity kleuren van Gepro. Tot op de dag vandaag is dat groen, maar na de sessie is het een prachtig kleurenpalet geworden. Waarom?

Kleuren roepen emoties op

In onze workshop waren – naast collega’s – ook klanten en leveranciers aanwezig. Dimphy van Heusden (Brand Explorer van DNA/LTB) gaf aan dat deze variatie in gezelschap juist een goed beeld geeft hoe men tegen Gepro aankijkt.


Er werd uitgelegd dat kleuren invloed hebben op de identiteit van je bedrijf. Laten we als voorbeeld de kleur rood nemen. Het is een activerende kleur en roept een variëteit aan emoties op van agressie, gevaar tot warmte, romantiek en passie. De kleur rood past niet zo bij ons, maar welke dan wel?

Het kleurenpalet gaat bestaan uit vier kleuren , die 1-op-1 geassocieerd kunnen worden met onze vier nieuwe kernwaarden:

  • Sprintvaardig
  • Explorerend
  • Realisators
  • Verbinders

Het kleurenpalet van Gepro

Wanneer we in termen van kleurpsychologie spreken, zijn wetenschap en emotie onlosmakelijk met elkaar verbonden

In de workshop werd gevraagd aan welke kleuren men moest denken bij Gepro. Het was verrassend om te zien dat het gehele kleurenspectrum zo’n beetje voorbij kwam.

Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een kleurenpalet van vier kleuren. Deze vier zijn verbonden met onze kernwaarden, om de cirkel rond te maken.

Het marketingbureau heeft per kleur een korte uitleg beschreven, die wij integraal overnemen in onderstaande hoofdstukken.

Het kleurenpalet van 4 kleuren

Daadkrachtig Blauw & Sprintvaardig Petrol

Blauw is de kleur van de lucht en de zee. Het is een kleur die staat voor de geest, intelligentie en
verstand. Blauw wordt gezien als de kleur van vertrouwen, duidelijke communicatie en
betrouwbaarheid.

Met blauwe kleding straal je evenwichtigheid, efficiëntie en stabiliteit uit. In een
blauwe ruimte word je productief. Meer associaties op de kleur blauw zijn loyaal, geduldig,
sympathiek, vriendelijkheid, waarheid.

We kiezen niet alleen voor het ‘standaard blauw’, maar twee afwijkende tinten die aan de ene kant staat
voor het sprintvaardige (lichter blauw) en aan de andere kant het daadkrachtige, stoere
(donkerblauw). Dus onze eerste twee kleuren zijn licht- en donkerblauw.

Explorerend Paars

Paars is een royale kleur en staat voor creativiteit, exclusiviteit, originaliteit, wijsheid,
passie, kalmte, dromen en spiritualiteit.


We kiezen een lichter paarse variant, die staat voor het explorerende karakter.

Verbindend Groen

De kleur Groen is blijven bestaan in ons kleurenpallet.

Groen is de kleur van evenwicht, harmonie en groei. De kleur groen is rustig en schenkt je in
overvloed alles wat je in dit leven nodig hebt. Groen is ook de kleur van de natuur en de toekomst, werkt kalmerend op lichaam en geest en staat voor inzicht, wijsheid en toewijding.

De gekozen kleur groen staan voor het verbindende karakter van ons bedrijf

Nog meer verandering…

Naast de kernwaarden en kleuren hebben we nog iets veranderd… het laatste stukje Gepro identiteit….
Maar daar kom ik de volgende keer op terug… Mocht je vragen hebben, aarzel niet om contact op te nemen!


Geschreven door Ludo Zwaan